ربات های آموزشی کد نویسی
ربات های کدنویسی یک راه عالی برای ایجاد هیجان و جذابیت کدنویسی در کودکان می باشند. ربات های قابل برنامه نویسی یکی از محبوب ترین ابزارهای برنامه نویسی بدون کامپیوتر و تفکر محاسباتی می باشد که در مهد کودکها و مدارس اغلب کشورهای دنیا جای خود را باز کرده اند. این ربات های قابل برنامه نویسی قابلیت آموزش الگوریتم ، تفکر محاسباتی ، ریاضیات و … دارا می باشند و فرصتی برای کشف خلاقیتهای کودکان را فراهم میکنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین رباتهای های برنامه نویسی برای کودکان بالای ۵ سال بپردازیم.
روبات بی بات (Bee Bot)
این ربات یکی از محبوب ترین ربات های آموزشی دنیا محسوب می شود. بی بات می تواند تا ۴۰ دستور را به خاطر بسپرد ، در فاصله های ۱۵ سانتی متری به جلو و عقب برود و ۹۰ درجه بچرخد. چهار دکمه جهت جلو و عقب و چرخش به راست و چپ دارد و دو دکمه حرکت و توقف. کاربردهای بسیار زیادی برای این ربات وجود دارد که با آن می توان براحتی به کودکان الگوریتم یافتن ، ریاضیات ، اشکال هندسی ، شمارش ، اعداد باینری ، دستورات حلقه و شرطی و بسیای مطالب دیگر را آموزش داد.
ربات بی بات قادر است عملکرد های زیر را انجام دهد :
• با تنظیم دکمه های جلو ، عقب و چرخش به کودکان الگوریتم یاد دهد.
• دستورات حلقه را اجرا کند.
• با استفاده از چسب و خودکار و دکمه ای چرخش ، اشکال هندسی زیبا خلق کند.
• در تقویت ریاضیات و هندسه برای کودکان مؤثر باشد.
ربات بوتلی Botley
بوتلی یک ربات زیبا و با کنترل از راه دور است که به کودکان کدهای مبتندی را آموزش میدهد.کودکان می توانند بوتلی را با نوشتن یک کد در کنترل از راه دور آن برنامه نویسی کنند و از بوتلی بخواهند کد را اجرا کند.کودکان در حین کار با بوتلی مفاهیم اساسی کد نویسی مانند الگوریتم ها ، حلقه ها و شرطی ها و اشکال زدایی را یاد می گیرند بدون اینکه از کامپیوتر استفاده کنند. کد نویسی در این سن می تواند با این ربات ها دلنشین باشد و کودکان براحتی از مزایای کد نویسی نیز بهره مند شوند.
این ربات برای کودکان ۵ تا ۸ سال طراحی شده است اما کودکان بزرگتر نیز می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.
بوتلی به زبانی ساده به کودکان حل مسأله و تفکر نقادانه را آموزش می دهد. که این دو از مهمترین دروسی هستند که کد نویسی به ما می دهد. کودکان به بوتلی کد هایی می دهند و بوتلی آنها را اجرا می کند.با این کار آنها یک الگوریتم ایجاد می کنند. این یکی از ویژگی ها برتر بوتلی است که دیگر ربات های کنترل از راه دور ندارند. کودکان یاد می گیرند که چطور از قبل فکر کنند و پیش بینی کنند که بوتلی در نهایت در کدام خانه می ایستد. اینکه کودک بتواند از قبل از استارت زدن بوتلی تمام کد را از ابتدا بدهد یکی از توانایی های بسیار مهم است. بوتلی می تواند همچنین حلقه ها را انجام دهد که یکی از بخشهای مهم کد نویسی است. بوتلی می تواند در حال حرکت فکر کند یعنی چی؟ این به علت دستور پیچیده تر if/then است که باعث می شود بوتلی با دیدن یک مانع یا هر چیز دیگر تصمیمی برای مواجهه با آن بگیرد.
• بوتلی فعالیت های متنوعی در کد نویسی انجام میدهد:
• برنامه ریزی می شود تا با موانع چگونه برخورد کند.
• اشیا را شناسایی کرده و از برخورد با آنها اجتناب کند.
• روی خط سیاه حرکت کند.
• دستورات حلقه را اجرا کند.
ربات ادیسون
ادیسون یک ربات قابل برنامه ریزی است که به عنوان یک منبع آموزشی کامل STEM برای آموزش کدنویسی و رباتیک برای دانش آموزان 4 تا 16 ساله طراحی شده است. ادیسون به ارائه تفکر محاسباتی معنادار، برنامه نویسی کامپیوتری و آموزش قرن 21 به شیوه ای جذاب و عملی کمک می کند.
روباتهای ادیسون که برای محیط کلاس طراحی شدهاند، بادوام هستند، قطعات محکم و بادوامی دارند و به لطف اندازه جمع و جورشان، ذخیرهسازی آسانی دارند. ادیسون کاملاً از پیش ساخته شده و همه حسگرها آماده استفاده هستند. هیچ نرم افزاری برای نصب یا مدیریت آن وجود ندارد، بنابراین استفاده از ادیسون با انواع دستگاه ها و پلتفرم های مختلف، از جمله لپ تاپ، و تبلت، آسان است.
ادیسون به دانشآموزان قدرت میدهد تا نه تنها کدنویس، بلکه مخترع، توانا در حل مسأله و متفکر خلاق شوند. بیش از یک ربات، حسگرهای ادیسون و سیستم ساخت قابل ارتقا مسیرهایی را برای یادگیری در ریاضیات، علوم، تفکر انتقادی، مهندسی، تفکر طراحی و موارد دیگر باز میکنند.
قابلیتهای روباتیک ادیسون را میتوان به راحتی از طریق برنامههای بارکد ساده باز کرد. کودکان از سن چهار سالگی می توانند از زیر انداز مخصوص ادیسون که با بارکدهایی اختصاص داده شده برای هر فعالیت ؛ از آن استفاده کنند. کافی است ادیسون را در پشت بارکد مخصوص هر حرکت از جمله حرکت روی خط سیاه ، محصور در مرز ، کنترل با دست یا چراق قوه قرار دهند ۳ بار کلید دایره را فشار دهند.
برای کودکان بزرگتر، از قابلیت برنامه نویسی مبتنی بر Steam ادیسون می توان استفاده کرد . ادیسون را می توان هم با زبان برنامه نویسی بلوکی هم با اسکرچ و هم با پایتون برنامه نویسی کرد . این ربات بسیار جذاب علاوه بر هدایت کودکان برای برنامه نویسی ؛ همزمان مفاهیم استیم مانند ریاضی ، محاسبات فیزیک سرعت و جابجایی ، موسیقی ، رمز نگاری و … را به کودکان آموزش می دهد برخی از این آموزشها در کانال آپارات و پیج اینستاگرام کدبازی وجود دارد.
ربات کیوبتو
کیوبتو، یک ربات مکعبی چوبی است که به کودکان ۵ تا ۸ ساله کمک می کند تا از طریق بازی با مفاهیم کدنویسی آشنا شوند. این ربات با یک برد رابط و بلوک های پازل مانند کار می کند. کیوبتو با فلسفه مونته سوری در ذهن ساخته شده است، یعنی کودکان با انجام دادن از طریق بازی عملی می توانند به بهترین شکل یاد بگیرند.
کیوبتو با اضافه کردن ‘فرمان ها’ به شکل بلوک بر روی صفحه رابط در یک ترتیب خاص شروع به کار می کند. هنگامی که دکمه بزرگ آبی را روی صفحه رابط فشار دهید، کیوبتو با حرکت فیزیکی بر اساس دستوراتی که پشت سر هم قرار داده شده ، پاسخ می دهد.
این ربات چهار بلوک جلو، عقب ، چرخش به راست و چپ و یک بلوک تابع دارد . از طریق قرار دادن بلوک های رفتن به جلو یا عقب یا چرخش به چپ و راست برنامه مورد نظر برای رفتن به مکان معلوم اجرا می شود. بخش جالب این ربات بلوک تابع آن است . این بلوک آبی رنگ برای پرهیز از به کار بردن تکرار های حرکت ها به کار می رود و با قرار دادن بلوک هایی که به صورت تکرار پذیر استفاده می شوند در محل تابع در پایین صفحه رابط می توان بجای آن از بلوک آبی استفاده کرد. این مسأله چالش های بسیار زیادی برای حل مسأله ایجاد می کند
نکته مهمی که درباره این ربات وجود دارد ساخت داستان گونه این ربات است . این ربات از چندین زیر انداز مختلف تشکیل شده است که هر کدام داستانی را بیان می کنند و همراه با هر زیر انداز کتابچه داستان آن هم وجود دارد . برای انجام کد نویسی ابتدا با کودکان داستان آن خوانده می شود و مرحله به مرحله با پیش رفتن داستان برنامه آن از طریق قرار دادن بلوک ها در صفحه رابط تویط بچه ها درست می شود و با فشردن دکمه آبی روی صفحه رابط اجرا می شود. این ربات نیز مانند دیگر ربات های برنامه نویسی بخاطر استفاده از جهت ها برای کد نویسی ؛ بسیار در هوش فضایی کودکان تأثیر گذار است.