بازی بیت و بایت بسیار ساده است …

این بازی 2 تا 4 نفره است (بزرگترها هم میتوانند در این بازی سهیم شوند ) چیدمان بازی ساده است و کمتر از 5 دقیقه طول می کشد :

ابتدا بازیکنان  برنامه (یا شخصیت) خود را انتخاب می کنند( ما به این چهار شخصیت در بازی برنامه می گوییم) کارت هایی که باید به عنوان گرید روی زمین پهن شوند (کارتهای با پشت قهوه ای و نوشته بیت و بایت) , را  کاملاً بر بزنید و آن را روی زمین قرار دهید .

برنامه(شخصیت ) هر بازیکن در گوشه ای قرار می گیرد. بازیکنان به نوبت دستورات برنامه خود را صادر می کنندوقتی بازیکنی به جلو حرکت می‌کند، کارت را برمی‌گرداند و بسته به اینکه کارت سفید باشد یا آجر یا باگ  یا سی پی یو باید عمل خاصی انجام دهد.

بازی زمانی تمام می شود که همه بازیکنان برنامه خود را به سیاره رام (خانه خود) در وسط برگردانند. و بس!

همچنین بازی را می توان آسان تر یا پیچیده تر کرد مثلا شبکه می تواند 6 در 6 باشد برای کودکان کوچکتر یا می توان دو دسته کارت را با هم ادغام کرد تا شبکه بزرگتر و بازی آسان تر شود. حتی تأثیر کارت ها را می توانید بسته به تخیل خودتان ؛  با رأی جمع تغییر دهید .

مثلا  در برخورد به کارت باگ ، بجای برگشت به نقطه شروع ؛ کار دیگری انجام داد. بازی بیت و بایت نه  تنها یک بازی سرگرم کننده برای کودکان است، بلکه اصول برنامه نویسی کامپیوتری را نیز به کودکان آموزش می دهد بدون اینکه آنها حتی متوجه شوند که در حال یادگیری هستند.

 

مزایای این بازی بسیار زیاد است از جمله :

  • برای طیف وسیعی از سنین قابل اجرا است.
  • بسیار مقرون به صرفه است
  • برای استفاده از آن نیازی به وجود دستگاه گران قیمت مانند موبایل یا تبلت یا … نیست.
  • کودکان به صورت غیر مستقیم با بازی در حال انجام اصول کدنویسی هستند بدون اینکه از کامپیوتر استفاده کنند.
  • باعث ایجاد خلاقیت در کودکان می شود.
  • بر عکس استفاده از کدنویسی با کامپیوتر به صورت منفرد ، این یک بازی گروهی است و کودکان بیشتر لذت می برند.
  • برای مخاطبان مختلف جذاب است – یعنی برای اینکه این بازی را انجام دهید لازم نیست حتما در دروس خاصی مهارت داشته باشند یا شاگرد ممتازی باشه.
  • از طریق یادگیری مبتنی بر بازی آموزش می دهد
  • نیازی به دانش کدنویسی کامپیوتری خاصی از طرف معلم، بزرگسال یا کودکانی که در حال بازی هستند، ندارد
  • این بازی به گونه‌ای طراحی شده است که کودکان را با برنامه‌نویسی کامپیوتر آشنا می کند درک نحوه عملکرد کامپیوترها (داستان این بازی بر اساس عملکرد کامپیوتر نوشته شده چون در کامپیوتر برنامه ها در حافظه RAM زندگی می کنند ولی از  CPU که مغز و محل پردازش کامپیوتر است دستور می گیرند)  ، اصطلاحات کامپیوتری ؛ دستورات و …
  • حل مسئله – تجزیه مسائل به اجزای آنها
  • کودکان یاد می گیرند و درک می کنند که چگونه یک فرآیند گام به گام به یک راه حل منجر می شود
  • ترتیب دستورات را آموزش می دهد (و هنگامی که کودک بر بازی مسلط شد می تواند برنامه های خود را ایجاد کند – درست مانند کدنویسی واقعی)
  • کودکان الگوریتم‌ها را یاد می‌گیرند (الگوریتم مجموعه‌ای از دستورات مرتب شده است که برای حل یک مسئله یا دستیابی به یک هدف برداشته می‌شود)
  • توسعه تفکر منطقی

و  ….

داستانی که  برای بازی نوشته شده است توضیح می‌دهد که کامپیوترها چگونه کار می‌کنند، فونت مورد استفاده معمولاً در محیط‌های کدنویسی یافت می‌شود، نام شخصیت‌ها اصطلاحات کامپیوتری هستند. همه چیز در مورد بازی به گونه ای طراحی شده است که کودکان با آن راحت باشند و برای کدنویسی آماده شوند.

بازی بیت و بایت یک بازی کارتی فوق العاده انعطاف پذیر است. گرید پیش‌فرض (طرح‌بندی کارت‌ها) 8 در 8 است، اما برای آسان‌تر کردن (یا سریع‌تر کردن بازی) گرید می‌تواند6 در 6  باشد. زمانی که کودک بر بازی تسلط پیدا کرد، یا برای کودکان بزرگتر می تواند از دو سری کارت استفاده کند و شبکه را 12 در 12 یا 16 در 16 بچیند. یا می توانند مراحل (دستورالعمل) برنامه خود را از قبل برنامه ریزی و تنظیم کنند و سپس برنامه خود را در هر مرحله حرکت دهند.(یعنی فلش های دستورالعمل را بجای یک بار در هر نوبت نشان دادن در همان بار اول همه دستورالعمل را برای رسیدن به سیاره رام کنار هم قرار دهند)  اگر آنها با یک باگ مواجه شدند، باید دستورالعمل های خود را اشکال زدایی کنند و سپس برنامه خود را دوباره اجرا کنند تا ببینند آیا کار می کند – درست مانند برنامه نویسان واقعی! بیت و بایت یک بازی بصری و سرگرم کننده با شخصیت های پر جنب و جوش است که برای کودکان در تمام سنین جذاب است.

هدف / هدف
برای اینکه برنامه خود را به خانه سیاره رام برسانید و در عین حال از دیوارها، باگ ها و CPU حاکم مستبد ؛ پرهیز کنید.

 داستان پس زمینه

دور از زمین در سیاره‌ای به نام رام، برنامه‌ها را زندگی کنید – هیولاهای کوچک با شکلهای عجیب و غریب- زندگی در رام تا زمانی که سی پی یو  ترسناک از راه رسید، عالی بود. هیچ کس نمی داند او از کجا آمده است اما ظاهرا او از دنیای آنها نیست.سی پی یو  اکنون حاکم رام است  و بی‌رحمانه آن را کنترل می‌کند و به برنامه‌ها می‌گوید که دقیقاً چه کاری می‌توانند انجام دهند و چه کاری نمی‌توانند انجام دهند. هیچ کس جرات نداشت از او سرپیچی کند، تا اینکه چهار دوست صمیمی – دیتا، پرل، بیت و بایت – از او سرپیچی کردند.  آنها تصمیم گرفتند در جایی بازی کنند که اجازه نداشتند. سی پی یو که از نافرمانی آنها خشمگین شده بود، هر یک از آنها را به گوشه هایی از کهکشان دور از رام و خانواده هایشان تبعید کرد.اما هیچ کس به دیتا، پرل، بیت و بایت نگفته که نمی توانند به خانه بروند!!

آیا می‌توانید به دیتا، پرل، بیت و بایت کمک کنید تا به خانه‌شان، رام، برگردند، بدون اینکه توسط سی پی یو یا مأمور سر سپرده او باگ دستگیر شوند.

قوانین بازی ساده

مرحله 1

هر بازیکن یکی از برنامه ها  (منظور از برنامه کارتهای بیت و بایت و پرل و دیتا است) را برای بازی انتخاب می کند و چهار کارت دستورالعمل (یکی از هر کدام) به او داده می شود…

مرحله 2

کارت ها را کاملا بر بزنید . سیاره رام را به رو در وسط قرار دهید و بقیه کارت ها را به پشت دور تا دور آن قرار دهید . سپس چهار برنامه را در جهت فلش ها در جهت عقربه های ساعت در چهار گوشه گرید قرار دهید.

لطفا توجه داشته باشید: به طور پیش فرض 60 کارت گرید  در بازی گنجانده شده است اما برای بازی فقط 56 کارت لازم است. 4 کارت یدکی گرید را کنار بگذارید  (در ورژن آسان بازی دو کارت جواهر را کنار بگذارید و می توانید برای راحت تر شدن از دو کارت باگ یا یک کارت سی پی یو استفاده کنید)

مرحله 3

کوچک ترین بازیکن ابتدا بازی را شروع کند و بقیه در جهت عقربه های ساعت حرکت  کنند.

مرحله 4

در  هر نوبت یک بازیکن، کارت دستورالعملی را که می‌خواهند برنامه‌شان حرکت کند یا بچرخاند، به بازیکنان دیگر نشان می‌دهند (آنها یک خط کد برای برنامه خود صادر می‌کنند). رجوع شود به مرحله 5 و 6 برای درک اینکه اگر کارت بچرخ یا کارت  برو جلو ؛ را نشان دهند چه اتفاقی می افتد.لطفاً توجه داشته باشید: بازیکن کارت دستورالعمل را تحویل نمی‌دهد، بلکه به بازیکنان دیگر نشان می‌دهد (بازیکن باید همیشه 4 کارت دستورالعمل مختلف برای انتخاب از هر نوبت داشته باشد).

مرحله 5

اگر بازیکن کارت دستورالعمل بچرخ را نشان دهد، برنامه خود را مطابق کارت دستورالعمل تغییر می دهد. به عبارت دیگر، اگر آنها یک کارت بچرخ به راست را نشان دهند، برنامه آنها 90 درجه به راست می چرخد. اگر آنها یک کارت بچرخ به چپ را نشان دهند، برنامه آنها 90 درجه به چپ می چرخد. اگر کارت برگرد عقب را نشان دهند، برنامه آنها 180 درجه می چرخد (رو به جهت دیگر) در مثال نشان داده شده در سمت راست، بازیکن تصمیم می گیرد یک کارت دستورالعمل بچرخ به راست را نشان دهد، که برنامه او را به راست می چرخاند – اما این برنامه او را به جلو حرکت نمی دهد.چرخش و حرکت دو مرحله مجزا هستند (این مهم است زیرا بازیکنان یاد می‌گیرند که مشکلات را به کوچک‌ترین مراحل/مؤلفه‌های خود تقسیم کنند، همانطور که در برنامه نویسی هم لازم است)

مرحله 6

اگر بازیکن کارت دستورالعمل برو جلو را نشان دهد، قبل از اینکه برنامه خود را به جلو حرکت دهد، ابتدا باید کارت را جلوی برنامه خود برگرداند (نشان دهد) . اگر کارت آشکار شده هر یک از کارتهای زیر باشد باید بر اساس آن عمل کند :

کارت سفید – بازیکن می تواند برنامه خود را در بالای کارت سفید به جلو حرکت دهد

کارت دیوار – بازیکن نمی تواند برنامه خود را به جلو حرکت دهد و باید راه دیگری برای رسیدن به سیاره رام پیدا کند

کارت فانکشن جواهر:  بازیکن می تواند کارت تابع را برداشته و تا پایان بازی دست خود نگه دارد این کارت در روش پیشرفته بازی استفاده می شود. پس از برداشتن کارت، بازیکن می تواند برنامه خود را به سمت جلو در فضای خالی حرکت دهد

کارت باگ :  برنامه بازیکن باید به موقعیت شروع خود در گوشه گرید برگردد

کارت سی پی یو: برنامه بازیکن به نقطه شروع بر میگردد و تمام کارتهایی که برگردانده شده بودند دوباره به پشت می شوند.

مرحله 7 (مهم)

اگر بازیکنی ببیند که تمام مسیرهایش توسط دیوارها یا موانع دیگر مسدود شده است، در ابتدای نوبت می‌تواند به انتخاب خود یک مانع را بردارد و بازی را ادامه دهد.

مرحله 8

بعد از اینکه نوبت به بازیکن رسید، کارت دستورالعملی را که نشان داده بود نگه می دارند و بازیکن بعدی نوبت خود را دارد (بازیکنان باید همیشه چهار کارت دستورالعمل را برای انتخاب داشته باشند). بازیکنان به نوبت آن را ادامه می دهند تا زمانی که همه به سیاره رام برسند.

قوانین بازی پیشرفته

قوانین پیشرفته برای بازیکنانی در نظر گرفته شده است که به بازی بیت و بایت تسلط دارند. لطفاً تا زمانی که همه بازیکنان آماده نیستند، قوانین پیشرفته را بازی نکنید زیرا ممکن است باعث ناامیدی شود

در نوبت بازیکن، همه کارت های دستورالعمل (از جمله کارت های یدکی) به آنها داده می شود.

سپس بازیکن تمام کارت دستورالعمل را به ترتیب مورد نیاز برای هدایت برنامه خود به رام  کنار هم قرار می دهد.هنگامی که آنها کارت های دستورالعمل را گذاشتند، بازیکن برنامه خود را به ترتیب دستورالعمل ترتیب داده شده  حرکت میدهند. . اگر آنها یک دیوار ، باگ یا سی پی یو را ببینند، برنامه آنها شکست خورده است و نوبت بازیکنان بعدی است و باید دوباره شروع کنند

اگر بازیکنی در حین نوبت خود یک کارت فانکشن جواهر را ببینند،  میتواند آن را نادیده بگیرد و برای استفاده بعدی نگه دارد و طبق قوانین عادی کارت فانکشن بازی کند) یعنی مثل یک کارت سفید با آن رفتار کنند)

قبل از اینکه بازیکن بعدی شروع کند، لطفاً مطمئن شوید که همه کارت‌های گرید (کارت‌های پشت قهوه ای کوچک) رو به پایین هستند (بنابراین پشت قهوه ای رو به بالا باشد) و بازیکن بعدی باید همه کارت‌های دستورالعمل خود را برای رسیدن به سیاره رام کنار هم قرار دهد. (طبق مرحله 1 بالا)

بازی تا زمانی ادامه می یابد که اولین بازیکن با موفقیت به رام برسد البته میتوانید قانون بگذارید که همه باید به سیاره رم برسند تا بازی تمام شود.

 اگر نوبت به بازیکنی رسیده است اما برنامه او شکست خورده است، آن بازیکن باید به خاطر داشته باشد که قبلاً چه دستورالعمل هایی را صادر کرده است (و به چه ترتیبی) و سپس نحوه رفع اشکال زدایی برنامه خود را بررسی کند. اگر بازیکنان روی یک شبکه 10×10 یا حتی بزرگتر بازی می کنند، تعداد مراحلی که باید به خاطر بسپارند قابل توجه و بسیار چالش برانگیز است.

سؤالات متداول

  1. آیا می توانم بدون اجرای قوانین پیشرفته بازی را سخت تر یا آسان تر کنم؟

بله – دو گزینه موجود است:

این بازی به طور پیش‌فرض دارای 60 کارت Grid (کارت‌های کوچک قهوه ای رنگ) است، اما برای تکمیل شبکه 8  در 8 تنها به 56 کارت نیاز است. برای تنظیم دقیق سطح سختی، بازیکنان می‌توانند 4 کارت دیواری را حذف کنند و در نتیجه کارت‌های خالی بیشتری باقی بگذارند، یا برعکس، با حذف 4 کارت خالی و غیره کار را سخت‌تر کنند.

برای آسان‌تر کردن بازی، بازیکنان می‌توانند به‌جای شروع با گرید های 8 در 8 با یک گرید 6 در 6 شروع کنند.از طرف دیگر برای سخت‌تر کردن بازی، دو دسته کارت‌های گرید را با هم ترکیب کنید تا به بازیکنان اجازه دهید یک شبکه ۱۰ در 10 یا حتی بزرگ‌تر ایجاد کنند.

  1. آیا بازیکنان می توانند قوانین را تغییر دهند؟

بله حتما  و ما بازیکنان را تشویق می کنیم تا قوانین خود را ایجاد کنند (خلاقیت بخش کلیدی برنامه نویسی کامپیوتر است و باید در هر فرصتی استفاده شود).

یکی از نمونه‌های «بهینه‌سازی» قوانین، کار باگ  است. به جای اینکه بازیکنی که کارت باگ را فاش کرده است به موقعیت شروع خود بازگردد، بازیکن می تواند شخص دیگری را برای بازگشت به شروع معرفی کند. تنها شرط تغییر قوانین این است که همه بازیکنان قبل از شروع بازی با قوانین جدید موافقت کنند (این کار از بحث و جدل جلوگیری می کند و به کودکان اجازه می دهد تا در ایجاد قوانین خود با یکدیگر همکاری کنند).

طریقه استفاده از کارت جواهر

کارت فانکشن جواهر بخشی از قوانین پیشرفته برای بیت و بایت است و فقط باید برای بازیکنان بزرگتر و یا با تجربه معرفی شود.لطفا خیلی زود این کارت را معرفی نکنید زیرا ممکن است عدم توانایی کودک در استفاده از آن باعث ناامیدی شود.

در سیاره رام جواهرات خاصی به نام فانکشن وجود دارد که می تواند به کمک جواهر توانایی صدور یک فرمان پیشرفته را به برنامه خود بدهد. یک بازیکن می تواند کارت فانکشن را در ابتدای نوبت خود بازی کند، فقط یک بار می توان از آن استفاده کرد و فرمان صادر شده فقط یک نوبت طول می کشد.

برای استفاده از کارت جواهر بازیکن باید دستور خود را به یکی از دو روش زیر بسازد (استفاده از این کارت به آموزش عبارات شرطی، حلقه‌ها کمک میکند و حتی در صورت پیدا کردن دو یا چند کارت تابع می توانند از حلقه های تو در تو استفاده کنند.)

  1. اگر اتفاقی افتاد، پس کاری انجام دهید

به عنوان مثال، یک بازیکن می تواند فرمان را صادر کند – “اگر به دیواری برخوردکردم، دیوار را بردارید”

  1. کاری را انجام دهید تا زمانی که اتفاقی بیفتد

به عنوان مثال، یک بازیکن می‌تواند فرمان را صادر کند: “به حرکت رو به جلو ادامه دهید تا زمانی که به دیوار برخورد کنم”

این به تخیل کودک بستگی دارد که جاهای خالی را پر کند، به شرطی که آنها دستور را به درستی با استفاده از اصطلاحات و ساختار بالا بسازند.

بعد از بازی کارت فانکشن جواهرچه اتفاقی می افتد؟

یک بازیکن باید قبل از اینکه بتواند به جلو حرکت کند، کارت را در جلوی خود نشان دهد و شروع به حرکت کند تا وقتی که به عاملی برخورد کند که اثر شرط گذاشته شده را خنثی کند به عنوان مثال: یک بازیکن این فرمان را صادر می کند: تا زمانی که به دیوار برخورد کنم، مرا به جلو حرکت دهید.

سپس بازیکن در حین حرکت رو به جلو یکی یکی کارتها را برمی گرداند ؛  اگر کارت آشکار شده خالی بود، می تواند به جلو حرکت کنند، اما اگر مثلا به کارت باگ برخورد کرد، طبق قوانین عادی برای باگ، بازیکن باید به موقعیت شروع خود (در گوشه گرید) برگردد.

بازیکن دارای دو  کارت فانکشن جواهر است، آیا می توانند آنها را همزمان بازی کنند؟

بله . در اصطلاح کامپیوتری به این کار  شرط های ‘تودرتو’ می گویند. به عنوان مثال هر بازیکن می تواند در صورت پیدا کردن دو کارت جواهر آنها را نگه دارد و یکدفعه استفاده کند مثلا بگوید :مرا به جلو حرکت دهید تا زمانی که اگر به دیوار برخورد کردم، به راست بپیچید

در مثال بالا، برنامه (شخصیت ) بازیکن به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهد تا زمانی که به دیوار برخورد کند و اگر دیوار دید به راست می‌پیچید

وقتی بازیکنی کارت جواهر را نشان می دهد، آیا می تواند چندین دستورالعمل صادر کند؟

بله ،  اما لطفاً به یاد داشته باشید که این برای بازیکنان پیشرفته ای است که بر بازی تسلط دارند.به عنوان مثال هنگامی که یک بازیکن کارت جواهر را پیدا می کند، می تواند دستور زیر را صادر کند:

به جلو حرکت کنید، به راست بپیچید، به جلو حرکت کنید، به چپ بپیچید تا زمانی که به رام برسم

دستور بالا به برنامه اجازه می دهد تا در سراسر صفحه زیگ زاگ  حرکت کند تا به رام برسد اما در صورت برخورد با هر یک از موانع قوانین عادی اجرا خواهد شد.